Hovorí sa, že človek by mal spať aspoň osem hodín denne, skutočná potreba spánku je však veľmi individuálna. Najnovšie výskumy hovoria o tom, že neexistuje nič také, ako optimálny čas spánku, no dlhé vyspávanie znižuje výkon pamäte na druhý deň. V priebehu života, niekedy i zo dňa na deň, sa dĺžka spánku, ktorú človek potrebuje, aby sa cítil vyspatý, mení. S pribúdajúcim vekom spíme menej, dlhšie zaspávame a v noci sa častejšie budíme.

 Problémom môže byť aj nadbytočné osvetlenie v noci v podobe blikajúceho televízora alebo počítača, nočných lampičiek či osvetlením z ulice. Pre spánok je nevyhnutná tma, počas ktorej sa vytvára hormón melatonín, ktorý je veľmi citlivý na svetlo a účinne reguluje spánkové cykly. Dobrou investíciou je aj kvalitný matrac, na ktorom telo strávi až jednu tretinu života. Nezabúdajte si pred spaním vyvetrať miestnosť a tesne predtým, ako si ľahnete, vyhnite sa  konzumácií sladkostí a sacharidov, vrátane ovocia, alkoholu, nikotínu i kofeínu.

Pri nespavosti sa poraďte s vaším lekárom, k liekom siahnite, až keď je to nevyhnutné. Vyskúšajte teplý kúpeľ s bylinkovou penou, ktoré uvoľňujú telo aj myseľ. Levanduľa vyženie depresiu, migrénu, lebo má mierne sedatívne účinky.  A posledná rada na záver, zatočte s nudou a pasivitou! Pretože čím viac energie vydáte počas dňa, tým lepší bude váš spánok.

Čo robiť proti nespavosti

  • Nechajte svoje starosti a problémy pred dverami spálne. Keď do nej vstúpite, prestaňte sa trápiť tým, že ste nesihli zaplatiť účty a zajtra na vás čaká more práce.
  •  3 hodiny pred spaním nejedzte kalorické ani ťažké jedlá.
  • Keď ste už v posteli, nepozerajte sa každú chvíľu na hodinky.
  •  Nespite počas dňa.
  •  Necvičte pred spaním – bude sa vám ťažko zaspávať.
  •  Ráno vstávajte vždy v rovnakom čase.