Obezita je najrozšírenejším problémom výživy. Lekári vás pokladajú za obéznych, ak ste o 30% ťažší ako je normálna prijateľná hmotnosť pre vašu výšku, pohlavie a vek. Ako iste viete, nijaká zázračná liečba obezity neexistuje. Nižšiu a zdravšiu hmotnosť však môžete dosiahnuť zvýšením fyzickej aktivity a obmedzením príjmu kalórií, najmä tých, ktoré obsahujú tuky.

Obezita môže ničiť vaše zdravie i šťastie.

V emocionálnej rovine vedie často k nedostatku sebaúcty a depresiám, lebo nemôžete normálne aktívne žiť. Fyzické ťažkosti sa prejavujú dýchavičnosťou, bolesťami nôh a opuchnutými členkami. Nadmerná obezita často poškodzuje kĺby, ľudia s nadváhou majú sklony k vysokému tlaku, cukrovke, problémom so žlčníkom a dne. Je treba podotknúť, že obezita sa dokonca spája i s aterosklerózou, problémami so srdcom a niektorými typmi rakoviny.

Čo spôsobuje obezitu?

Zvyčajnou príčinou obezity býva kombinácia prejedania sa a nedostatku pohybu. Ak prijímate viac kalórií, ako pri normálnej dennej aktivite spálite, nadbytočné kalórie sa ukladajú v podobe tuku. To nemusí nevyhnutne znamenať, že jete viac ako ostatní ľudia. Ak je však vo vašom jedálničku strava s vysokým obsahom kalórií, napríklad keksy, koláče, chrumky, ktoré obsahujú takmer výhradne tuk a cukor, môžu dokonca i malé porcie vaše telo zásobovať väčším množstvom energie, ako potrebujete. To sa napokon pravdepodobne prejaví i na raste hmotnosti – ak teda nezvýšite úroveň fyzickej aktivity, aby ste kompenzovali príjem kalórií.

 

Naše rady

JEDZTE VEĽA

  • zložených sacharidov, ktoré sú v cestovinách, zemiakoch, nelúpanej ryži a celozrnom chlebe
  • čerstvého ovocia, zeleniny, šalátov a strukovín
  • chudého mäsa, hydiny (bez kože) a rýb

OBMEDZTE

  • tuky každého druhu
  • alkohol

VYHÝBAJTE SA

  • plnotučným mliečnym výrobkom
  • tučným a sladkým zákuskom, ako sú keksy, koláče, chrumky a orechom
  • mäsám s vysokým obsahom tuku, ako sú klobásy, slanina, mletá hovädzina