Sviatky jari sa spájajú s veľkonočnými dobrotami od výmyslu sveta, pod ktorými sa často prehýba stôl. V tieto sviatočné dni si často doprajeme to, čo si počas roka dovoľujeme len striedmo, niektorí sa „nezdravých“ pochúťok vzdávajú úplne. Vajíčka, klobásky, šalát, šunka, koláče… Hotová pastva pre oči – najradšej by sme to zjedli všetko! Pozor však na tráviace ťažkosti a na zvýšenú hladinu cholesterolu, ktorá môže narobiť „šarapatu“ v našom tele.

 

VAJÍČKA

Hoci vajcia obsahujú rad vitamínov, predovšetkým vitamín B12 a minerálnych látok, cholesterol obsiahnutý v bielku nám môže spôsobiť ťažkosti. Koľko vajec teda smieme zjesť? Niektorí kardiológovia odporúčajú maximálne 4 vajíčka týždenne, no zdravotnícke organizácie navrhujú horný limit desať vajec týždenne, a to celkovo, zo všetkých zdrojov vrátane majonézy, trvanlivého pečiva, koláčov a šľahaných krémov.

Veľké vajce obsahuje 6-8 g bielkovín a 5-7 g tuku, z toho nasýtený tuk tvorí menej ako 2 g. Jeden vaječný žĺtok obsahuje asi 448 mg cholesterolu. Priemerný denný príjem cholesterolu u nás dosahuje cca 390 mg u mužov a 290 mg u žien.

Skutočným zdravotným problémom však nie je cholesterol obsiahnutý v strave, ale nadbytočný cholesterol v krvi, tvoriaci sa v pečeni z nasýtených tukov.

Za celý tím IMODA Vám želáme farebné veľkonočné sviatky, prežite ich v kruhu rodiny a blízkych, doprajte si kúsok z každej dobroty, ktorú stôl ponúka. Veselú Veľkú Noc!